دستور پخت بهترین و

معروف ترین غذاهای دنیا

موس شکلاتی به روش اصیل فرانسوی

موس شکلاتی

موس شکلاتی فرانسوی (chocolate mousse) یکی از رایج‌ترین دسرهای شکلاتی هست که می‌توان در اغلب رستوران‌های فرانسوی آن را یافت. موس شکلاتی که در اینجا به شما آموزش می‌دهیم، موس شکلاتی کلاسیک است که به روش فرانسوی درست شده است که مزه خامه در آن کمتر از طعم شملات است ولی حس خامه‌ای بودن آن هنوز حفظ شده است.

چنانچه به غذاهای فرانسوی علاقمند هستید، لیستی از بهترین، خوشمزه ترین و  معروف‌ترین غذاها و دسرهای فرانسوی به همراه طرز تهیه آنها را برای شما آماده کرده ایم. آن را از دست ندهید.

دیگر دسرهای معروف فرانسوی که امتحان آنها خالی از لطف نیست:

 

مواد لازم جهت تهیه موس شکلاتی فرانسوی (برای 4 نفر)

  • 3 تخم مرغ (حدود 55 گرم هر کدام)
  • 125 گرم شکلات تلخ یا تلخ و شیرین/ 70 درصد یا بیشتر کاکائو بسته به سلیقه
  • 10 گرم کره بدون نمک
  • نصف پیمانه خامه پر چرب یا خامه قنادی
  • 3 قاشق غذاخوری شکر (شکر سفید دانه ریز)

موس شکلاتی

مراحل تهیه موس شکلاتی به روش اصیل فرانسوی:

  1. تا زمانی که تخم مرغ‌ها سرد هستند، تخم مرغ ها و زرده ها را از هم جدا کنید. سفیده ها را در یک کاسه بزرگ و زرده ها را در یک کاسه کوچک بریزید.
  2. شکلات و کره را آب کنید. شکلات و کره را در یک کاسه بریزید و در مایکرفر قرار دهید. پس از هر 30 ثانیه، از مایکروفر خارج کرده و به هم بزنید. تا وقتی که شکلات و کره آب و یکنواخت شوند، این کار را ادامه دهید. کنار بگذارید تا خنک شود.
  3. خامه قنادی یا heavy whipping cream را آنقدر بزنید تا بخوبی سفت شود. در ظرفی جدا، سفیده‌ها را با شکر مخلوط کرده و خوب بزنید تا همانند خامه سفید و سفت شود.
  4. زرده‌های تخم‌مرغ را با استفاده از کاردک لاستیکی به خامه افزوده و به آرامی با تا کردن مواد روی هم با یکدیگر ترکیب کنید. دمای شکلات را قبل از افزودن به این مواد بررسی کنید: شکلات را لمس کنید. باید همچنان روان ولی ولرم باشد. اگر خیلی غلیظ است، 2 الی 3 ثانیه در مایکرفر قرار دهید تا کمی آب شود.
  5. شکلات را در مخلوط خامه و زرده بریزید و همانند قبل با تا کردن مواد روی هم ترکیبشان کنید.
  6. همانند نحوه مخلوط کردن مواد در کیک اسفنجی، ابتدا حدود یک چهارم سفیده‌های زده شده را به ترکیب شکلاتی اضافه کرده و با تا کردن مواد آنها را کمی مخلوط کنید تا مایع شکلات شما اندکی شل شود. سپس این ترکیب را درون مابقی سفیده‌های زده شده ریخته و با تا کردن مواد بر روی هم، مواد را با یکدیگر بخوبی مخلوط کنید تا سفیدی درون مواد باقی نماند.
  7. موس شکلاتی شما آماده است. آن را درون لیوان یا ظروف مخصوص سرو ریخته و برای حداقل 5 ساعت و ترجیحا یک شبانه روز در یخچال قرار دهید.
  8. برای سرو، با پودر کاکائو، خامه و خرده های شکلات تزئین کنید. تمشک، شاتوت و یا توت فرنگی و یک شاخه کوچک نعناع نیز شکل و شمایل آن را دوچندان خواهد نمود!

 

موس شکلاتی

نکات مهم در تهیه موس شکلاتی فرانسوی:

  1. ترجیحا از شکلات پخت و پز استفاده کنید. شکلات پخت و پز برای پخت و پز ساخته شده است – به آرامی ذوب می شود و ناخالصی کمتری دارد. اگر از شکلات عادی استفاده می کنید، موس شما کمی غلیظ تر خواهد شد.
  2. شکلات تلخ یا تلخ و شیرین با ۷۰ درصد کاکائو برای داشتن طعمی خوب در موس شکلاتی بهترین نوع شکلات است. اگر علاقه با شیرینی کمتر یا بیشتر یا طعم شکلات بیشتر یا کمتر دارید از شکلات‌هایی با درصد متفاوت کاکائو استفاده کنید.
  3. از خامه ای استفاده کنید که می توانید هم بزنید و آن را سفت کنید (خامه قنادی).
  4. خامه مورد استفاده در موس باید پرچرب باشد – اکنون زمان آن نیست که فکر سلامتی خود باشید!
  5. برای تزیین از خرده‌های شکلات استفاده کنید. یک چاقوی کوچک را با زاویه کم روی سمت صاف یک تکه شکلات بکشید و شکلات را بتراشید.
  6. وقتی تخم‌مرغ‌ها سرد هستند، جدا کردن سفیده‌ها از زرده‌ها آسان‌تر است، اما سفیده‌ها وقتی در هنگام هم زدن بخوبی پف و کف می‌کنند که در دمای اتاق باشند. پس در ابتدا که تخم مرغ‌ها سرد هستند زرده را از سفیده جدا کنید و پس از رسیدن سفیده‌ها به دمای محیط، آنها را با همزن بزنید.
  7. غلظت سفیده های زده شده: میزان زدن سفیده های تخم مرغ غلظت آن را مشخص می‌کند که بر حسب قله‌هایی که بر روی سفیده زده شده تشکیل می‌شود می‌توان غلظت آن را تشخیص داد. میزان غلظت مناسب وقتی است که قله های تشکیل شده شکلی قلاب گونه بخود بگیرند (سر قله کج شده باشد). اگر سر قله تیز باشد، سفیده ها را بیش از حد زده‌اید. هر چند از این سفیده‌ها نیز هنوز می‌توان استفاده نمود ولی باعث می‌شود که موس ها بعد از چند روز در یخچال بودن شکل خود را از دست دهند. اگر در هنگام زدن سفیده‌ها قله یا برآمدگی‌هایی تشکیل نمی‌شود، به زدن ادامه دهید.
  8. طعم دهنده ها: برای طعم‌دار کردن موس، می‌توانید از قطعات بسیار کوچک میوه‌ها مانند توت فرنگی استفاده کنید. و یا اینکه مقداری کمی پوست لیمو یا پرتقال رنده شده به مایع موس اضافه کنید.
  9. نگهداری: بهترین زمان برای نگهداری موس 2 روز است، هر چند به مدت یک هفته می‌توان در یخچال نگهداری نمود.

 

آیا استفاده از تخم مرغ در این دستور الزامی است؟

برخی افراد حس خوبی نسبت به خوردن تخم مرغ نپخته ندارند هرچند که در بسیاری کشورها کاملا رایج است. چنانچه به هر دلیلی علاقه به تخم مرغ ندارید می‌توانید آن را کاملا حذف کنید. در این حالت تنها کافی است شکلات آب شده را به خامه زده شده اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. دقت داشته باشید که در این حالت موس شما بیشتر طعم خامه بخود خواهد گرفت.

آیا می‌توان از پودر کاکائو بجای شکلات استفاده کرد؟

بلی هرچند که باعث کاستن از کیفیت و طعم اصلی موس فرانسوی خواهد شد. برای این کار شکلات را به 1 الی دو قاشق غذاخوری (بیشتر یا کمتر بر حسب سلیقه) پودر کاکائو جایگزین کنید.

چنانچه به غذاهای فرانسوی علاقه مندید، غذاهای لذیذ زیر و طرز تهیه آنها را از دست ندهید:

منبع دسر شکلاتی فرانسوی

 

با به اشتراک گذاشتن تجربیات آشپزی خود، غذاهای ما را لذیذتر و خوشمزه‌تر کنید! متشکریم. 

به اشتراک بگذارید:

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پست های مشابه