دستور پخت بهترین و

معروف ترین غذاهای دنیا

طرز تهیه باباغنوش لبنانی

طرز تهیه باباغنوش لبنانی

باباغنوش، باباقانوش، باباقنوش، باباگانوش، و یا بابا غنوج یک غذای اصیل لبنانی است که در اکثر کشورهای خاور میانه مانند ایران، مصر، و سوریه به عنوان پیش غذا به همراه نان پیتا مصرف می‌شود. از مشخصه های اصلی این غذا طعم دودی آن است که از کبابی کردن بادمجان ها بوجود می‌آید.

چنانچه به غذاهای مدیترانه ای علاقمند هستید، لیستی از بهترین، خوشمزه ترین و  معروف‌ترین غذاها و دسرهای مدیترانه‌ای به همراه طرز تهیه آنها را برای شما آماده کرده ایم. آن را از دست ندهید.

برخی دیگر از غذاهای معروف لبنانی و مدیترانه‌ای:

 

مواد لازم برای تهیه باباغنوش اصل لبنانی:

  • حدود 1 کیلوگرم بادمجان (برای 4 الی 6 نفر)
  • 2 حبه سیر متوسط، فشرده یا خرد شده
  • 2 قاشق غذاخوری آب لیمو، در صورت علاقه بیشتر کنید
  • ¼ پیمانه سس تاهینی (خمیر کنجد)
  • ⅓ پیمانه روغن زیتون خالص بی بو
  • 2 قاشق غذاخوری جعفری تازه خرد شده، به علاوه مقداری اضافه برای تزئین
  • ¾ قاشق چایخوری نمک
  • ¼ قاشق چایخوری زیره آسیاب شده
  • کمی پاپریکا دودی، برای تزئین

طرز تهیه باباغنوش:

فر را با دمای 230 درجه سانتیگراد گرم کنید. بادمجان ها را بر روی سینی فر قرار داده و سینی را در یک سوم بالای فر قرار دهید. می‌توانید شعله بالای فر را روشن کنید تا بادمجان‌ها سریعتر بپزند. در این صورت هر از چند گاهی بادمجان ها را بچرخانید.

بادمجان را خوب بپزید تا زمانی که داخل آن بسیار نرم شود و پوست آن در حال زغالی شدن و ریزش باشد، حدود 35 تا 40 دقیقه (اگر از 1 بادمجان بزرگ استفاده می کنید ممکن است بیشتر طول بکشد). اینکار باعث دودی شدن بادمجان‌ها خواهد شد. اگر به کبابپز دسترسی دارید، می‌توانید بادمجان ها روی آن نیز کبابی کنید. بادمجان را چند دقیقه کنار بگذارید تا خنک شود. بادمجان ها را از وسط بریده و با قاشق بزرگ درون آن را خالی کرده و پوست آن را دور بریزید.

با یک صافی آب اضافی درون بادمجان های پخته را جدا کرده دور بریزید. این کار باعث می‌شود باباغنوش نهایی شما سفت تر باشد.

بهترین باباغنوش لبنانی

بادمجان ها را داخل کاسه بریزید. سیر و آب لیمو را به بادمجان اضافه کنید و با چنگال به شدت هم بزنید تا کمی یکنواخت شود. تاهینی را به کاسه اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. در حین هم زدن، به آرامی روغن زیتون را بریزید. به هم زدن ادامه دهید تا مخلوط کمی خامه ای شود و از چنگال خود برای جدا کردن و خرد کردن رشته های بلند بادمجان استفاده کنید. اگر علاقه به پیش غذای خامه‌ای تر و یکتواخت تری دارید، از مخلوط کن استفاده کنید.

جعفری، نمک و زیره را اضافه کرده و خوب هم بزنید. باباغنوش شما آماده سرو است. آن را با پاپریکا، روغن زیتون، و جعفری تزیین کنید. این غذا در اغلب موارد و در بیشتر رستورانها معمولا به عنوان پیش غذا و همراه نان پیتای عربی و خیار و گوجه سرو می‌شود.

انتخاب بادمجان: بادمجان های بزرگ معمولا حاوی دانه های بیشتری هستند که می تواند بافتی آزاردهنده ایجاد کند. بنابراین، بهتر است از ۲ بادمجان کوچک به جای ۱ بادمجان بزرگ استفاده کنید. بادمجان هایی را انتخاب کنید که براق و صاف باشند و نسبت به اندازه شان احساس سنگینی کنید. بادمجان خود را به سرعت به بابا گانوش تبدیل کنید، زیرا بادمجان بیش از حد رسیده طعم تلخی به غذا می‌دهد.

بهترین باباغنوش لبنانی

توصیه برای نگهداری: باقیمانده گانوش بابا را می توان در ظرف دربسته در یخچال حدود 4 روز نگهداری کرد (بهتر است تازه سرو شود، اما برخی می گویند بعد از یک یا دو روز طعم بهتری پیدا می کند). اگر برای شما سنگین است، می توانید روغن زیتون را به 2 تا 3 قاشق غذاخوری کاهش دهید.

منبع غذای باباغنوش لبنانی

با به اشتراک گذاشتن تجربیات آشپزی خود، غذاهای ما را لذیذتر و خوشمزه‌تر کنید! متشکریم. 

به اشتراک بگذارید:

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پست های مشابه