دستور پخت بهترین و

معروف ترین غذاهای دنیا

طرز تهیه قهوه ترک در قهوه جوش

قهوه ترک

قهوه ترک یک نوشیدنی غنی، غلیظ و لذت بخش است که باید به آرامی در کنار دوستی خوب از آن لذت ببرید. قهوه ترک معمولا در قهوه جوش مسی به نام جز-وی (cezve) دم می شود و میزان شیرینی آن بسته به ذائقه نوشنده تنظیم می شود. از هر نوع قهوه‌ای برای تهیه آن می‌توان استفاده نمود اما باید توجه داشت که قهوه بایستی تا حد ممکن آسیاب شده باشد و شکلی همانند آرد بخود گرفته باشد. ایجاد یک فنجان قهوه ترک عالی راهی عالی برای نشان دادن مهارت های خود در قهوه سازی به دیگران و دوستانتان است.

روش تهیه قهوه ترک که قرن ها در سراسر خاورمیانه و نواحی بالکان مورد استفاده است، بسته به منطقه و خانواده کمی متفاوت است. روش تهیه قهوه ترک آسان است فقط برای ایجاد آن کف مخصوص قهوه‌های ترک در بالای فنجان‌های قهوه، نیاز به اندکی تمرین دارید.

باید توجه داشت که برخلاف قهوه های دیگر مانند قهوه‌ها آمریکایی، این سبک قهوه نیاز به فیلتر یا صافی ندارد. در عوض، قهوه آنقدر ریز آسیاب می شود که شبیه آرد شده و با حل شدن در آب خود بخشی از نوشیدنی می شود.

قهوه ترک معمولا در حجم کم و در فنجان هایی کوچک که حدود 2.5 اونس (یک سوم پیمانه) نگه می دارد سرو می شود. این قهوه در هنگام تهیه، هیچگاه در حین یا بعد از دم شدن هم زده نمی شود. برخی از افراد دوست دارند آن را با شیر دم کنند، در اینصورت شیر و مواد افزودنی دیگر مانند شکرهمیشه در همان ابتدا به ظرف اضافه می شود بجای آنکه بعدا به فنجان قهوه افزوده شود. طعم آن شبیه به یک اسپرسوی قوی است ولی به خاطر وجود قهوه پودر شده در آن، شکلی غلیظ تر دارد. قهوه ترک اغلب با یک لیوان آب سرد به عنوان پاک کننده کام سرو می شود.

چنانچه به غذاهای مدیترانه ای علاقمند هستید، لیستی از بهترین، خوشمزه ترین و  معروف‌ترین غذاها و دسرهای مدیترانه‌ای به همراه طرز تهیه آنها را برای شما آماده کرده ایم. آن را از دست ندهید.

قهوه ترک را می‌توان به همراه شیرینیجات فراوانی سرو نمود. برخی از این شیرینیجات عبارتند از:

 

مواد لازم جهت تهیه دو فنجان کوچک قهوه ترک:

  • 5 تا 6 اونس آب سرد  (سه چهارم پیمانه)
  • 2 قاشق غذاخوری قهوه ریز آسیاب شده
  • 1 تا 3 قاشق چایخوری شکر، اختیاری و برحسب ذائقه

 

مراحل تهیه قهوه ترک:

  1. ابتدا آب را داخل قهوه جوش مسی بریزید. سپس قهوه و در صورت علاقه شکر را به ظرف اضافه نمایید. خوب مخلوط کنید تا قهوه و شکر حل شود. بعد از این مرحله دیگر مواد را هم نزنید.
  2. قهوه جوش را روی اجاق گاز روی حرارت متوسط ​​قرار دهید. بعد از چند دقیقه قهوه بلند شده و شروع به کف کردن می کند.
  3. درست قبل از اینکه قهوه شروع به جوشیدن کند، ظرف را از روی حرارت بردارید. کف آن را جدا کرده درون فنجان‌ها بریزید (به مساوات بین فنجان‌ها تقسیم کنید). ظرف را دوباره روی حرارت برگردانید و بگذارید آرام آرام دوباره کف کند.
  4. قبل از سر ریز شدن، قهوه را به آرامی در فنجان های بریزید بطوریکه کف اولیه در بالای قهوه بماند.
  5. بعد از گذشت 1 الی 2 دقیقه، قهوه شما آماده سرو است. این انتظار، به قهوه درون نوشیدنی اجازه می‌دهد تا کمی ته نشین شود.

فنجان قهوه ترک

سوالات مهم در رابطه با قهوه ترک:

از چه قهوه‌ای می‌توان برای تهیه قهوه ترک استفاده کرد؟

برای تهیه قهوه ترک معمولا از قهوه عربیکا استفاده می‌شود که بخوبی برشته یا روست شده است (dark roast) که این خود باعث تلخی بیشتر قهوه ترک می‌شود. می‌توان از انواع دیگر دانه‌های قهوه نیز برای تهیه قهوه ترک نیز استفاده کرد و ترکیبی از رست‌های تیره و روشن‌تر (dark and light roasts) معمولا لذت‌بخش‌تر است.

تفاوت قهوه ترک و اسپرسو؟

میزان آسیاب و پودر شدن قهوه آن چیزی است که یک قهوه را ترک یا اسپرسو می کند. اگر بخواهیم با یکدیگر مقایسه کنیم، دانه های قهوه در نوشیدنی اسپرسو معمولا با دانه‌های درشت‌تری آسیاب می‌شوند. به همین دلیل است که آسیاب کردن قهوه برای قهوه ترک توسط یک آسیاب قهوه خانگی معمولی کار آسانی نیست، بنابراین بهتر است در این روش، از قهوه ترک از قبل آسیاب شده استفاده کنید. اشتباهی که اغلب در تهیه قهوه ترک صورت می‌گیرد، استفاده از قهوه اسپرسو برای تهیه قهوه ترک است. هرچند هر دو ممکن است از یک نوع قهوه مانند عربیکا درست شده باشند، ولی درشتی دانه‌های قهوه اسپرسو از حل شدن آنها در آب جلوگیری خواهد کرد.

دلیل کف نکردن قهوه ترک؟

مشخصه اصلی قهوه ترک، کف غلیظ تشکیل شده بر روی فنجان قهوه است. هم زدن یا اجازه دادن به جوش آمدن قهوه باعث از بین رفتن این کف می شود. جوشیدن قهوه طعم تلخی را نیز به آن اضافه می کند.

قهوه ترک با آب

مدت زمان لازم برای تهیه قهوه ترک؟

گرما را کنترل کنید و صبور باشید. نحوه تنظیم دما بستگی به اجاق گاز شما دارد، اما دم کردن قهوه ترک بین 7 تا 10 دقیقه طول می کشد. برای همین است که می‌بینید برخی افراد قهوه ترک را بر روی شن‌های داغ تهیه می‌کنند.

نحوه تهیه قهوه ترک در ابعاد زیاد؟

به دلیل حجم کم ظرف‌های مسی قهوه ترک، معمولا تعداد کمی قهوه در هر بار تولید می‌شود. یک ظرف بزرگتر می تواند چهار تا شش فنجان قهوه درست کند. دقت کنید که برای هر “فنجان” آب از 1 قاشق غذاخوری قهوه استفاده کنید. در اینجا نظور از فنجان، فنجان‌های سرو قهوه ترک هستند.

چگونه بدون داشتن ظرف مسی قهوه ترک درست کنیم؟

اگر ظرف مسی مخصوص تهیه قهوه ترک ندارید، از کوچکترین قابلمه ممکن (ترجیحا بلند و نازک) استفاده کنید تا ریختن قهوه در فنجان‌ها راحت‌تر باشد.

میزان شیرینی قهوه ترک را چگونه تنظیم کنیم؟

سه سطح شیرینی برای قهوه ترک وجود دارد: “کمتر شیرین”  با 1/2 قاشق چایخوری شکر در هر فنجان، “متوسط ​​شیرین” با 1 قاشق چایخوری در هر فنجان و “فرا شیرین”  با 2 قاشق چایخوری در هر فنجان. همچنین در صورتی که علاقه‌ای به شکر ندارید، می توانید شکر را به طور کامل حذف کنید.

فنجان قهوه ترک

نحوه تهیه قهوه ترک با شیر:

با جایگزین کردن شیر به جای آب، یک فنجان قهوه غنی تر بسازید. فقط مراقب باشید چون شیر برخلاف آب می‌سوزد.

قهوه ترک با طعم هل:

برای کمی ادویه، یک هل سبز کامل یا 1/8 قاشق چایخوری هل آسیاب شده را به همراه قهوه و شکر به قهوه اضافه کنید.

نکات دیگر:

تا حد ممکن از قهوه تازه آسیاب شده استفاده کنید. قهوه پس از آسیاب شدن وقتی در مجاورت هوا قرار می‌گیرد، شروع به اکسید شدن کرده و طعم خود را به مرور از دست می‌دهد.

فنجان های اسپرسو و فنجان های کوچک چای جایگزین خوبی برای فنجان های قهوه ترک هستند.

مقدار قهوه آسیاب شده را متناسب با ذائقه خود تنظیم کنید.

 

چنانچه به غذاهای مدیترانه‌ای علاقه دارید، این غذاهای معروف را از دست ندهید:

منبع

با به اشتراک گذاشتن تجربیات آشپزی خود، غذاهای ما را لذیذتر و خوشمزه‌تر کنید! متشکریم. 

به اشتراک بگذارید:

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پست های مشابه