دستور پخت بهترین و

معروف ترین غذاهای دنیا

لیست معروفترین و خوشمزه‌ترین غذاهای مدیترانه‌ای به همراه طرز تهیه آنها

معروفترین غذاهای مدیترانه‌ای

با توجه به نزدیکی فرهنگی و مکانی ایران با دیگر کشورهای خاورمیانه و حوزه مدیترانه، تشابه زیادی مابین غذاهای ایرانی و غذاهای مدیترانه‌ای وجود دارد. در اینجا شما را با معروف‌ترین غذاهای مدیترانه‌ای آشنا می‌کنیم و طرز تهیه آنها را در وبسایت فودباشی به شما آموزش می‌دهیم.

1- حمص یا هوموس

این پیش غذای برگرفته از نخود را می توان روی هر چیزی از همبرگر یا سیب زمینی پخته گرفته تا نان پیتا داغ سنتی ریخت و به عنوان پیش غذا یا غذا میل کرد. هوموس (hummus) را می‌توان در بسیاری از کشورهای خاورمیانه مانند سوریه، لبنان، مصر و غیره یافت.

حمص

2- فلافل

شما ممکن است فلافل (falafel) که برگرفته از نخود سرخ شده با سبزی است را به عنوان یک میان وعده عالی در نظر بگیرید. یا آن را به عنوان یک ساندویچ جنوبی خوشمزه بشناسید. با این حال، جالب است بدانید برای خاورمیانه‌ای‌ها، منشأ فلافل یک موضوع میهن‌پرستانه است و اکثر کشورهای مدیترانه در تلاش هستند تا آن را به عنوان غذای قدیمی کشور خود به دنیا بشناسانند. هرچند در ایران فلافل اکثرا به یک صورت ثابت تهیه و سرو می‌شود، ولی باید بدانید که انواع بسیار گوناگون با طعم های متنوعی از فلافل وجود دارد که هر یک مختص منطقه‌ی خاصی از جهان است.

فلافل

3- سالاد تبوله

برای لذت بردن از سالاد تبوله (Tabouleh) که ترکیبی است جادویی شامل بلغور، جعفری، نعناع، پیاز و گوجه فرنگی، لازم نیست الزاما گیاهخوار باشید. هرچند این سالاد شباهت‌هایی به سالاد شیرازی ما ایرانی‌ها دارد، ولی بخاطر طعم بسیار متفاوت آن، جایگذین مناسبی برای سالاد شیرازی در کنار غذاهای ایرانی است.

سالاد تبوله

4- باباغنوش یا باباقنوچ

همواره در بین ساکنین کشورهای حوزه مدیترانه این بحث مطرح است که از بین حمص و باباغنوش (baba ghanoush)، کدامیک معروفترین و بهترین پیش‌غذای مدیترانه‌ای است. باباغنوش همانند هوموس ساختاری خامه‌ای دارد ولی طعم غالب آن سیر و بخصوص بادمجان کبابی شده است. به هیچ عنوان این غذای خوشمزه را از دست ندهید.

باباغنوش

5- سالاد فتوش (Fattoush)

این سالاد تند و خوشمزه بعد از سالاد تبوله یکی از رایج‌ترین سالادهای عرضه شده توسط کشورهای حوزه مدیترانه به آشپزی جهانی است. کاهوی ترد، پنیر فتا، قطعات کوچک نان پیتای برشته شده، گوجه‌فرنگی خرد شده، خیار و پیاز، سیر، لیمو، روغن زیتون و نعناع، شما را معتاد به این سالاد خواهد کرد مخصوصا اگر آن را در کنار انواع کباب نوش جان کنید.

سالاد فتوش

6- کباب شاورما

کباب شاوارما (shawarma) در کشور ما بیشتر با نام کباب دونر یا کباب ترکی شناخته می‌شود بدین جهت که از سمت کشور ترکیه وارد ایران شده است.  کبابی لذیذ با گوشت یا مرغ که معمولا با نان پیتا و در کنار حمص و سالاد فتوش سرو می‌شود.

شاورما

7- دلما یا دلمه

هر چند تهیه دلمه (dolma) در ایران سابقه بسیار طولانی دارد ولی زادگاه اصلی این غذای خوشمزه کشورهای حوزه مدیترانه است. هر چند که به مرور زمان، به اکثر کشورهای منطقه وارد شده است و به همین دلیل، به شکل ها و طعم‌های بسیار گونانی تهیه می‌شود.

دلمه یا دلما

8- باکلاوا یا باقلوا

اگرچه امروزه اکثرا سر منشا باقلوا (baklava) را کشور ترکیه می‌دانند، ولی برخی شواهد نشان دهنده آغاز آن از پرشیا یا ایران قدیم است. این دسر خوشمزه امروزه در ایران و بخصوص در شهرهای ترک زبان به وفور یافت می‌شود و برخلاف تصور، طرز تهیه آن بسیار آسان و سریع است.

باقلوا

9- سوپ عدس یا عدسی

شاید برایتان عجیب باشد ولی عدسی (lentil soup) که امروزه در ایران رایج است برگرفته از سوپ عدسی است که می‌توان در اغلب کشورهای مدیترانه‌ای آن را یافت. برخلاف عدسی رایج در ایران، این نوع سوپ عدسی همانند سوپ جو شامل هویج و رب گوجه فرنگی است و رنگی قرمز گونه دارد.

سوپ عدس

10- مجادرا یا عدس پلو

با توجه به نزدیکی فرهنگ ها و فواصل مابین کشورهای خاورمیانه و مدیترانه، تشابه غذایی فراوانی مابین غذاهای رایج در این مناطق وجود دارد. یکی از این غذاها، عدس پلو یا مجاردا (Mejadra) است که دقیقا مشابه عدس پلوی ایرانی است ولی معمولا بدون گوشت و به همراه ادویه‌جات و پیاز داغ فراوان سرو می‌شود.

مجادرا یا عدس پلو

11- نان پیتا

نان یک غذای جانبی خوب برای تقریبا تمام وعده‌های غذایی در این منطقه است. محبوب ترین نوع نان در حوزه‌ی مدیترانه نان پیتا است که یکی از قدیمی ترین انواع نان در جهان نیز است.

پیتا به نان عربی، نان لبنانی یا نان سوری نیز معروف است. پیتا نوعی نان ساده و مسطح است که درونش حفره‌ای خالی است. پیتا از کشوری به کشور دیگر از نظر تکنیک پخت و شکل متفاوت است.

نان پیتا

12- اَیراان یا همان دوغ

شیر و محصولات لبنی، به ویژه ماست و پنیر، در کشورهای خاورمیانه بسیار رایج است. آیران (ayran) یا دوغ اساساً یک نوشیدنی بر پایه ماست رقیق شده است که مکمل هر وعده غذایی می‌باشد و همانند ایران در اکثر کشورهای مدیترانه به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایران یا دوغ

13- قهوه ترک

قهوه ترک یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین نوشیدنی های خاورمیانه است. این نوشیدنی که با شیرینی ترکی یا شکلات سرو می شود، جایگاه ارزشمندی در فرهنگ خاورمیانه دارد. در قهوه جوش مسی معروف به cezve دم می شود. می توان شیرینی آن را به سلیقه هر فرد تنظیم کرد. هنگام دم کردن، از دانه های قهوه که کاملا ریز آسیاب شده‌اند استفاده می شود و پس از تهیه بدون فیلتر کردن ذرات قهوه سرو می شود.

قهوه ترک

14- بورک

بورک (boreks) یکی از قدیمی ترین غذاهای خاورمیانه است که با خمیر نازک فیلو درست می شود و یکی از غذاهای پر اهمیت و اصل و نسب دار منطقه است. بورک یک غذای لذیذ خاص است که اغلب هنگام ورود مهمانان سرو می شود.

اسفناج، پنیر، گوشت چرخ کرده، سیب زمینی رنده شده و خیلی چیزهای دیگر به عنوان مغز درون بورک استفاده می‌شوند و همانند باقلوا، به شکل های مختلفی مانند لایه‌ای، یا دوار و رول شده تهیه می‌شود.

بورک

15- انواع کباب

انواع گوناگون کباب (kebab) به شکل‌ها و طعم‌های مختلف را می‌توان در کشورهای مدیترانه‌ای یافت که کباب ایرانی تنها یکی از آنها است. هر چند امروزه این گونه کباب‌ها در دیگر کشورها نیز یافت می‌شوند ولی زادگاه اصلی آن حوزه خاورمیانه و مدیترانه است.

کباب

16- کنافه یا کونافا

کنافه (knafeh) یک دسر چرب و ترد است که با خمیر رشته‌ای فشرده و سرخ شده و پر از پنیر تهیه شده و با شربت مزه دار می‌شود. معمولا از پودر پسته برای تزیین این دسر استفاده می‌شود.

شهد کنافه را می توان با پرتقال یا گلاب مزه دار کرد و با پسته خرد شده سرو کرد. این دسر در کشورهای مدیترانه اغلب در جشن ها و مناسبت های خاص سرو می شود.

کنافه

 

با به اشتراک گذاشتن تجربیات آشپزی خود، غذاهای ما را لذیذتر و خوشمزه‌تر کنید! متشکریم. 

به اشتراک بگذارید:

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پست های مشابه